Veel Mac-gebruikers maken het zich onnodig moeilijk. Ze zijn zich niet goed bewust van de locatie waar ze iets opslaan. En dan heb ik het over documenten, wachtwoorden, contacten en foto’s. Het gevolg is dan een warboel waar ze geen wijs meer uit kunnen worden met veel zoekwerk als gevolg. Data eenvoudiger organiseren op je Mac is dan echt een noodzaak.
Ik zie het dagelijks: contacten op 3 plekken / wachtwoorden op 3 plekken / foto’s op 4 plekken en documenten op 6 plekken… Zo maak je het voor jezelf wel heel erg ondoorzichtig. Wanneer ik deze warboel samen met een klant ontrafel, moet ik vaak zeggen dat ze geluk hebben gehad. Hoezo dan? Data komt nog wel eens door onkunde op verkeerde plekken terecht. Die plekken synchroniseren vaak niet met iCloud waardoor een calamiteit, denk aan brand of diefstal er voor zorgt dat die data echt definitief weg is!
Situatie:

Hoe nu verder?
De kans is denk ik vrij groot dat jouw situatie meer lijkt op de linker dan op het rechter gedeelte hierboven. Als dat echt het geval is, moet je jouw data eenvoudiger organiseren op je Mac. Het linker gedeelte levert stress, veel zoektijd en gedoe op. Het rechter gedeelte geeft al prima de oplossingsrichting weer.
Doen:
Zoek al je foto’s op en importeer ze naar de Foto-app bibliotheek. Die app importeert alleen nieuwe foto’s, goed om te weten! Er ontstaan dus geen dubbelingen.
Open de map Documenten die Finder staat en maak daar een map NogUitTeZoeken. Zoek alle documenten op die nog niet in de map Documenten staan. Zet de gevonden documenten allemaal in de net aangemaakte map NogUitTeZoeken. Later maak je een gestructureerde boomstructuur waar alles uit die NogUitTeZoeken-map een plaatsje in kan vinden. Tip: Als je er zeker van bent dat ze in de NogUitTeZoeken-map staan, verwijder ze dan van de plekken waar vandaan kwamen.
Zoek alle wachtwoordlijstjes bij elkaar en zet ze in de Wachtwoorden-app. Dat is vele malen veiliger dan al die papiertjes. Je hebt dan alle wachtwoorden altijd ter beschikking op alle gesynchroniseerde apparaten. En de Wachtwoorden-app vult de gebruikersnamen en de wachtwoorden automatisch voor jou in!
Ik wil mijn contacten niet ook hebben staan bij bedrijven als Microsoft en Google. Versleep ze dus binnen de Contacten-app van die bedrijven naar de afdeling Alle iCloud.
Dit “herstructureren” waar toch aardig wat bij komt kijken, doe ik wekelijks bij klanten. Wil je dat we het samen doen? Geen probleem, dit kan overigens ook goed op afstand gebeuren als je dat wil.