Microsoft Office gratis te gebruiken met Catalina

MSOffice en Catalina

Werkt Microsoft Office 2011 na de installatie van Catalina bij jou niet meer? Welnu, je kunt tòch MS-Office gratis gebruiken met Catalina! Veel mensen zijn onaangenaam verrast dat zij, na de upgrade naar macOS Catalina, geen gebruik meer konden maken van hun vertrouwde MS-Office 2011. Dat klopt, want MS-Office 2011 is te oud voor macOS Catalina.

Hoe komt dat?

Dat komt omdat MS-Office 2011 destijds is gemaakt op 32-bits basis. En macOS werkt alleen nog maar samen met 64-bits programma’s.
Werk je nu met Mojave in combinatie met MS-Office 2016, MS-Office 2019, of Office 365, dan zal dat ook blijven werken onder Catalina. En er is nog een mogelijkheid om met MS-Office te werken met Catalina!

MS-Office online

Zoals Apple en Google online versies aanbieden van hun ‘Office’-achtige apps, zo heeft Microsoft ook zijn eigen online versie: MS-Office online. De online MS-Office versie is wel een tikkeltje minder uitgebreid dan de officiële versie die je installeert op je computer. Maar slechts weinigen gebruiken al die mogelijkheden. Het voordeel is dat je geen zwaar programma hoeft te installeren op je Mac. En het is gratis. Je benadert dus een website en daar werk je. Waar sla je dan op? Dat kan in de cloud bij Microsoft, die heet OneDrive. Kan je het vandaar ook naar iCloud kopiëren? Ja, dat kan, ik zou dat ook doen.

Hoe gebruik ik gratis MS-Office?

Hoe gebruik je gratis toch MS Office op de Mac met macOS Catalina?

  1. Ga naar www.office.com

    Heb je geen Microsoft-account, maak er dan op die plek eentje gratis aan.

  2. Meld je aan

    Meld je daar aan met jouw Microsoft Account, dat heb je al als je bijvoorbeeld een Live- of Hotmail-account hebt, of met Skype werkt.

  3. Start een app, bijvoorbeeld Word of Excel

    Je zult zien dat als je eenmaal in de online versie van Word of Excel bent, dat dat er heel bekend uitziet.

  4. Maak een document aan

    Zorg ervoor dat je een simpel Word bestand maakt, eventueel met een tabelletje of een plaatje erbij. Zo ervaar je hoe bekend het werkt.

  5. Sla het bestand op

    Kies Bestand > Opslaan als

  6. Opmerking

    Zoals eerder aangegeven: Standaard wordt een document dat je in www.office.com maakt, opgeslagen in OneDrive, de cloud van Microsoft. Dit is wel een nadeel, omdat je niet meer al je documenten in iCloud hebt staan, maar ook een groep in OneDrive. Je kunt het document eventueel downloaden naar je computer: Bestand > Opslaan als > Een kopie downloaden.

Tot slot

Zelf gebruik ik al jaren geen MS-Office meer in wat voor vorm dan ook. Dat bevalt mij heel goed! Zelf gebruik ik iWork, dus Pages, Numbers en Keynote. Daar kan ik alles mee doen wat ik moet doen. Ik heb zelfs mijn hele administratieprogramma in Numbers gemaakt, het is gratis, het werkt goed samen met de rest van de Apple-apps en tenslotte, ik kan er goed mee communiceren met andere niet-Appleaars!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!


2 antwoorden op “Microsoft Office gratis te gebruiken met Catalina”

  1. Hi Tom,
    Wat leuk, een nieuwsbrief aan de oud-cursisten. Ik was blij verrast.
    Ik heb vorig jaar in Arnhem je cursus gevolgd en heb er veel aan gehad. Je was helder en duidelijk, als onderwijzers onder elkaar heb ik daar wel kijk op (haha).
    Je nieuwe tips weer heel bruikbaar. En ook ik zit zonder Excell en Word sinds de update naar Catalina. Maar ik treurde niet want op jouw advies was ik inmiddels al overgestapt op Numbers en Pages, wat me heel goed bevalt. Keynote gebruik ik eigenlijk niet. Af en toe een beetje puzzelen maar dat hoort erbij en vind ik leuk. Verder ben ik sinds een tijdje lid van Martijn Englers Applecoach-academie. Hij heeft leuke tips en videolessen in zijn pakket. Ook de AT-app op mijn i-phone vind ik leerzaam.
    Tom, ga zo door, bedankt en hartelijke groetjes, Marie

    1. Dag Marie!
      Fijn om te lezen dat je veel aan de cursus in Arnhem hebt gehad! Ik kom bij veel klanten thuis en moet dan vaak het plaatje MS-Word Pages duidelijk neerzetten, omdat men vaak door onbekendheid de onhandige en dure optie kiest van MS-Word. De nadelen kennen de mensen van Word zelf vaak al, dus daar hoef ik dan minder over te zeggen. Pas wanneer ik in de praktijk laat zien dat je met erg groot gemak, zonder Word en Excel te hebben, toch kan communiceren met anderen die (nog) MS-Office gebruiken, dan gaan veel mensen om. Alleen in een paar speciale gevallen kan het beter zijn om met Word enzovoort te blijven werken. Zo heb ik een klant die boeken vertaalt, voor haar is Word beter. Maar voor de gemiddelde gebruiker raad ik Pages, Numbers en Keynote aan. Ik heb mijn eigen boekhouding en facturatieprogramma gemaakt in Numbers, heerlijk om mee te werken!
      Het ga je goed!
      Tom Berends

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *