Goed nieuws voor mensen met vlekken op het MacBook-scherm

Vorig jaar was ik bij een klant, hij had diverse zaken die niet goed liepen, dat is nu opgelost. Maar ik zag dat de coating van zijn scherm van zijn MacBook Pro los liet, allemaal lelijke vlekken. Ik herkende dat, want ik heb dat ook een keer gehad. Ik heb hem aangeraden snel contact op te nemen met Apple. Dat heeft hij meteen gedaan en hij schreef me de volgende dag terug:
Beste Tom,
Goed nieuws! Ik heb het retinaschermprobleem voorgelegd aan Apple-support.
Ze hebben mijn claim voor kosteloze reparatie/vervanging goedgekeurd: dit kan ik binnen dertig dagen laten uitvoeren bij Amac. Blij mee. Dank voor deze mooie tip!

Dus, heb jij een MacBook met vlekken die niet verwijderbaar zijn? Dan gaat het vrijwel zeker om het loslaten van de anti-reflexiecoating. Het vervangen van een MacBook Retina scherm kost buiten deze vervangingsregeling ± €600,- Neem snel contact op met Apple, want kennelijk vervangen ze deze schermen nog steeds!  Ja, dat klopt. Ik heb het net (18-09-2019) nagevraagd bij Apple zelf. Er is een poos onzekerheid geweest of het vervangingsprogramma voor dit heel vervelende euvel nog wel bestond. Het staat namelijk nu niet meer op de officiële Apple-site bij de andere vervangingsprogramma’s. Hoelang deze vervangingsmogelijkheid nog blijft bestaan, is voor alsnog onduidelijk.

Om welke Mac’s gaat het? (zeer waarschijnlijk)

MacBook (12-inch): Early 2015, 2016 en 2017 / De MacBook Pro (13-inch): Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Early 2015, 2016 en 2017 / En de MacBook Pro (15-inch): Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Mid 2015, 2016, en 2017

Tips

Heb je van dit probleem last en is jouw MacBook niet eerder aangeschaft dan 4 jaar geleden, bel dan eerst met Apple zelf: 0800 – 0201581. Houd je serienummer en aankoopbon bij de hand. Daarna kom je er achter of hij in aanmerking komt voor vervanging. Als je geluk hebt, dan hoor je daar hoe de procedure verder verloopt.

1 Dag

Stel dat het doorgaat, dan wil je graag dat het scherm aanwezig is als jij in 1 van de 3 AppleStores bent. Bel van te voren met b.v. Amsterdam (020 – 530 22 00) en vraag of het scherm aanwezig is op de dag dat jij daar bent. Dan is het in 1 dag geregeld.

workshop

Ik zou gaan voor een bezoekje aan de Apple Store, is vind dat altijd een belevenis op zich. En als je de wachttijd helemaal nuttig wilt gebruiken, dan zou ik van tevoren inschrijven voor een gratis workshop / les daar.

afschepen

Laat je niet afschepen. Toen ik in Amsterdam mijn probleem in 2015 liet zien, zei de Genius-bar medewerker: “Dit zit aan de buitenkant, dus dat valt niet onder de garantie.” Ik was zeer teleurgesteld! Ik liet het er niet bij zitten en heb een mail gestuurd naar Tim Cook en heb mijn grote teleurstelling laten blijken, inclusief onderstaande foto’s. Veertien dagen later werd ik gebeld vanuit Amerika of Ierland, de heer D. G. had de opdracht gekregen om dit met mij goed te regelen. Dat heeft hij gedaan, TOP! Ik hoefde niet te bellen, dat deed hij meerdere malen, hij zorgde ervoor dat het scherm op voorraad zou zijn, en dat ik erop kon wachten in Amsterdam! In 1 woord: Geweldig!

Vloeistof

Gebruik geen vloeistof, dus ook geen kraanwater, dus ook geen uitgewrongen doek. Ik maak hem schoon met het door Apple meegeleverde zwarte doekje dat ik even boven de stoom houd, dan wordt het niet nat, maar licht vochtig, laat het even afkoelen en dan heel voorzichtig cirkeltjes draaien. Heb je dat doekje niet meer dan kun je ook een microvezel-doekje gebruiken.

Vlekken op mijn MacBook 1

Vlekken op mijn MacBook 2

Twee foto’s van mijn scherm in 2015:

12 antwoorden op “Goed nieuws voor mensen met vlekken op het MacBook-scherm”

  1. Het scherm van mijn Macbook is in 2016 vervangen vanwege de groene vlekken. Ik had hem toen 1 jaar. Nu, 3 jaar later, weer hetzelfde probleem. Maar nu net 1,5 geleden is de 4 jaar garantie voorbij. Hoe zit het nu eigenlijk met de garantievoorwaarden. De eerste klacht heb ik op tijd gemeld. Maar apple heeft er wederom een ondeugdelijk scherm in gezet. Wat nu??

    1. Dag Yael,
      Dat is een interessante! Met mijn boeren-verstand zeg ik dat zij dat gratis zouden moeten repareren, want het product is niet juist en de periode dat jij over het nieuwe scherm beschikte is minder dan 4 jaar. Ben benieuwd wat zij er van zeggen.

  2. Hoi hoi, geldt dit nogsteeds? Ik heb een early 2015 mac, die ik in 2016 heb gekocht, en heb super veel last van deze vlekken! Als ik mijn serial number geef bij Apple staat er dat ik geen gratis dekking kan krijgen.. Weet iemand hier meer over?

  3. Ik ben ook wel even benieuwd naar iemand die gebeld heeft waarvan zijn mac book ouder was dan vier jaar oud.

    Ik heb hem eind dec 2014 gekocht. Ouder dan vier jaar dus. Want nooit aan gedacht, dacht dat het kwam door aan te laten, dicht klappen en verder. Maar hoorde gisteren van de terugroep actie.

    Iemand ervaring met het aanvragen van een oudere mac dan 4 jaar?

    1. Dag Bart,
      Tot nu toe heb ik van niemand gehoord dat het ook na de vier jaar na aankoopdatum nog gratis wordt gerepareerd. Dus ik ben daar ook wel benieuwd naar!
      Tom Berends

  4. Beste Tom,

    Mijn MacBook pro is in Den Haag Genius bar gerepareerd. Het was gratis! De personeel zei dat het gratis vervangingsprogramma van het scherm 4 jaar na aankoop geldig is. Mijn MacBook is 3 jaar oud en ook buiten garantie gegaan.

    Heel erg bedankt!

    Met vriendelijke groet,
    Shuna

    1. Geweldig nieuws is dat Shuna!
      Heel fijn dat je me op de hoogte hebt gebracht van hoe het verlopen is!

      (Heb je later nog andere vragen of problemen met jouw Mac, dan kan je altijd bij Meer met mijn Mac terecht😉!)

      Met vriendelijke groet,
      Tom Berends

  5. Is het gratis schermvervangen nog steeds geldig? Nu is het al in 2019.. volgens mij heb ik ook de Macbook 2015 met lelijke vlekken. Vorig jaar heb ik het al gezien maar dacht ik altijd dat ik het niet goed schoongemaakt heb,..

    1. Dag Suna,

      Bedankt voor jouw vraag.
      Ik ben het voor jou aan het nakijken. Daarvoor heb ik Apple gebeld en zij gaven aan dat het beste is wat jij kan doen, om naar de dichts bijzijnde Amac-winkel te gaan. Mijn advies: krijg je daar een negatief antwoord, zoek dan een andere vestiging op.
      Hou je me op de hoogte hoe dit verder verloopt? Ik zou ook Amac Utrecht bellen dat is de grootste vestiging van allemaal. Binnenkort, of nu al kan je daar wachten op een aantal typen reparaties.

      Veel succes!
      Tom Berends

      1. Dag Tom,

        Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Altijd gedacht dat het gewoon vies was om nu erachter te komen dat ik buiten d garantie val. Zowel Amac en Apple wil niet voor de me doen. Apple zelf stuurt zelfs de senior adviseur op me af om me af te wimpelen. Ik weet zeker dat er veel meer mensen zijn die in deze situatie zitten zoals ik. Misschien kunnen we collectief hier iets tegen doen? Apple weet je namelijk altijd te vinden, behalve als het ze iets gaat kosten. Jammer dat een multinational als Apple zich zo opstelt.

        1. Dag Max,
          Heel vervelend dat jij dat probleem ook hebt. Het ontsiert je Mac behoorlijk!
          Ik ben het niet met je eens m.b.t. “Apple weet je namelijk altijd te vinden, behalve als het ze iets gaat kosten. Jammer dat een multinational als Apple zich zo opstelt.” Ik heb echt andere ervaringen. Zo is ooit ook het moederbord van mijn 5 jaar oude(!) vervangen, kosten? Nul Euro!

          N.a.v. jouw bericht heb ik meteen Apple gebeld (18-09-2019). Resultaat:
          A. Het vervangingsprogramma staat niet meer op de site.
          B. Het vervangingsprogramma bestaat nog steeds.
          C. Bel met 0800 – 0201581.
          D. Houd serienummer en aankoopbon bij de hand.
          E. Je hoort of jouw MacBook in aanmerking komt, je hoort hoe het verder loopt.

          Houd je me op de hoogte?
          Succes Max!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *