Office 365 voor Mac gratis te gebruiken

Microsoft 365 online

Office 365 voor Mac is gratis te gebruiken via het web!

Microsoft heeft een betaalde versie Office, die heet tegenwoordig Microsoft 365. Omdat het om een abonnement gaat, betaal je daar elk jaar € 99,00 voor. Maar, ze hebben ook een online-versie en die is gratis te gebruiken! De online MS-Office versie is wel een tikkeltje minder uitgebreid dan de officiële versie die je installeert op je computer. Maar slechts weinigen gebruiken al die mogelijkheden. Het voordeel is dat je geen zwaar programma hoeft te installeren op je Mac. En het is gratis. Je benadert dus een website en daar werk je. Waar sla je dan op? Dat kan helaas alleen in de cloud bij Microsoft, die heet OneDrive. Kan je het vandaar ook naar iCloud kopiëren? Ja, dat kan, ik zou dat ook doen..

Hoe gebruik ik gratis MS-Office?

Hoe gebruik je gratis toch MS-Office op de Mac? Je hier naar de online versie van Office. Heb je geen Microsoft-account, maak er dan op die plek eentje gratis aan. Meld je daar aan met jouw Microsoft Account, dat heb je al als je bijvoorbeeld een Live- of Hotmail-account hebt. Start een app, bijvoorbeeld Word of Excel. Je zult zien dat als je eenmaal in de online versie van Word of Excel bent, dat dat er heel bekend uitziet. Maak een document aan. Zorg ervoor dat je een simpel Word bestand maakt, eventueel met een tabelletje of een plaatje erbij. Zo ervaar je hoe bekend het werkt.

Opslaan

Omdat je nu in de cloud van Microsoft werkt, wordt het document automatisch opgeslagen in OneDrive, zeg maar de iCloud van Microsoft. Wil je de standaardnaam die er aan gegeven is wijzigen, dan kan je dat doen via Bestand > Naam wijzigen.
Opmerking: Dit is wel een nadeel, omdat je niet meer al je documenten in iCloud hebt staan, maar ook een groep in OneDrive. Die situatie moet je proberen te voorkomen vind ik. Je kunt het document eventueel downloaden naar je computer: Bestand > Een kopie maken > Een kopie downloaden.

Tot slot

Zelf gebruik ik al jaren geen MS-Office meer in wat voor vorm dan ook. Dat bevalt mij heel goed! Zelf gebruik ik iWork, dus Pages, Numbers en Keynote. Hier staat hoe je dat kunt doen. Daar kan ik alles mee doen wat ik moet doen. Ik heb zelfs mijn hele administratieprogramma in Numbers gemaakt, het is gratis, het werkt goed samen met de rest van de Apple-apps en tenslotte, ik kan er goed mee communiceren met andere niet-Appleaars! En ja, ook met niet Apple-gebruikers!

Wil je niet met Pages, Numbers en Keynote aan de gang, dan is LibreOffice ook nog een mogelijkheid. Dat is een een opensource-kantoorsoftwarepakket en het is gratis! Net als Microsoft Office kan je er heel veel mee, zeker de moeite waard om gratis toch te kunnen werken met Word en Excel-bestanden.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!


Plaats een reactie

Geverifieerd door ExactMetrics