Voorbeelden hulpvragen


Voorbeelden hulpvragen. Bellen voor privé-les Apple Mac in heel Nederland.

Je kunt ‘Meer met mijn Mac’ bellen voor een groot aantal zaken. Een MacBook of een iMac is een fantastische computer. Toch worstelen mensen soms met lastige dingen, waar ze zelf de vinger niet goed op weten te leggen. Dan is integere technische hulp zeer welkom!

Voorbeelden

iCloud & synchronisatie

  • “iCloud,  ja ik weet er wel wat van, maar al dat cloud-gedoe. Ik doe er niet veel mee, want ik snap er het fijne niet van.”
  • ”Ze zeggen dat Apple goed synchroniseert. Nou, ik heb meerdere apparaten, maar bij mij loopt dat niet helemaal gesmeerd hoor.”
  • ”Mijn partner en ik hebben samen één en hetzelfde iCloud-account; volgens mij is dat uiteindelijk toch niet handig, maar hoe krijg ik dat goed gescheiden?”
  • “Ik heb mijn agenda gesynchroniseerd op mijn Mac en op mijn iPhone, maar synchroniseren, ho maar!”
  • ”Op allerlei plekken zie ik dubbele dingen staan. Zo zie ik: meerdere agenda’s, meerdere contactpersonen-groepen, meerdere notitie-afdelingen; heel vervelend. Maar erger nog, ik snap er steeds minder van…”

Onhandig

  • ”Bestanden, ja, dat kan volgens mij handiger. Ik zie meerdere mappen die Documenten heten of Downloads… In de cloud? Ik wil dat in ieder geval goed en voor mij helder georganiseerd krijgen.”
  • ”Ik wil niet altijd mijn kinderen bellen, die zijn vaak gehaast en druk. Ik vind dat ik best vaak tegen allerlei onhandigheden aanloop. Die wil ik wel een keer rustig uitgelegd krijgen.”
  • ”Ik heb meerdere mail-accounts en die wil ik eigenlijk allemaal in de Mail-app hebben.”
  • “Ik heb niet zoveel ruimte meer op mijn MacBook. Een paar bestanden en foto’s weghalen, zette niet echt zoden aan de dijk. Hoe pak ik dat aan?”
  • ”Ik wil meer met de Foto’s-app gaan doen: mapjes maken per jaar en per gebeurtenis, foto’s zoeken en bewerken, laten afdrukken bij Albelli, enz.., maar ik moet eerlijk zeggen, het eigenlijk een zooitje geworden.”
  • ”Als ik op mijn iPad of iPhone een mailtje heb gelezen of verwijderd, dan moet ik dat op mijn Mac ook steeds nog een keer doen; heel hinderlijk!”
  • ”Foto’s maak ik met mijn iPhone, maar die raakt vol, dus wil ik ze op de computer zetten. Wat een gedoe!”

Technisch

  • “Kan ik mijn trage Mac laten opschonen?”
  • ”Ik wil het hele besturingssysteem vervangen, want het is niet stabiel meer. Maar ik wil de bestanden, programma’s en de instellingen wel behouden. Kan dat? Misschien is alles er af nog beter??”
  • ”Ik zie zoveel instellingsmogelijkheden, maar ik weet echt niet, wat die allemaal inhouden. Het lijkt me heerlijk als iemand die een keertje met mij door loopt, dan krijg ik meer inzicht in het geheel. Het geeft me rust, als ik weet, dat ze daarna goed staan!”
  • ”Ik wil dat mijn Mac na al die jaren een check-up krijgt: een soort Mac-APK. kan ik u bellen voor het maken van een afspraak?”
  • “Help! Hij start niet meer op, ik kan er niet in!”
  • ”Ik heb duizenden foto’s en die staan op al mijn apparaten. Ik wil dat ik een archiefgedeelte heb, dat wel in de Foto’s-app staat, maar dat niet op al mijn apparaten staat en in iCloud staat.”
  • “Mijn Mac is erg langzaam de laatste tijd, ik erger me daaraan. Ik wil dat een deskundige daar eerst naar kijkt, voordat ik een andere ga kopen.”
  • ”Back-ups wil ik beter op orde krijgen. Ik weet niet eens hoe ik een bestand uit een back-up moet terughalen…”

Veiligheid & privacy

  • ”Hoe zit dat nou met virussen op een Apple? Ik hoor dat je altijd een antivirus-programma moet hebben; heb ik die (echt nodig)?”
  • “Ik wil graag hulp bij het ontwarren van de digitale erfenis van mijn overleden geliefde.”
  • “Ik heb een Gmail-account, maar ik wil, buiten de zoekmachine, toch geen Google-account op mijn Mac, kan dat?”
  • “Ik zit altijd te klungelen met mijn DIGID en nu je dat vaak nodig hebt, is dat heel onhandig.”
  • ”Ik heb een keer gehoord, dat als mijn Intel MacBook gestolen is, of als ik hem in de trein heb laten liggen, dat een dief die mijn computerwachtwoord niet weet, toch bij mijn gegevens kan komen! Klopt dat? Is daar dan wat aan te doen?”
  • ”Als ik me aanmeld op een nieuwe website, dan krijg ik steeds de vraag of ik het wachtwoord wil opslaan in de ‘Sleutelhanger’. Het wachtwoord dat de Sleutelhanger voorstelt, kan ik helemaal niet onthouden! Ik klik dat altijd maar weg.”
  • ”Al die reclameplaatjes op websites; volgens mij heeft dat ook met mijn privacy te maken. Kan daar wat aan gedaan worden?”

Diversen

  • “Ik woon helemaal niet in de werkomgeving van ‘Meer met mijn Mac‘, maar kan ik dan toch gebruikmaken van jouw dienstverlening?”
  • “Ik ben al lang op zoek naar een vertrouwd en gecertificeerd persoon die ik als mijn Apple systeembeheerder gewoon altijd kan bellen. Is dat mogelijk?”
  • “Ik kan niet printen!”
  • “Al die contacten en dat synchroniseren werkt niet, ellende!”
  • “Ik wil leren werken met Numbers.”
  • “Help! Ik ben mijn inlogwachtwoord kwijt…!”
  • ”Ik heb iemand nodig die mij rustig helpt met mijn iPhone.”
  • ”Ik wil ‘Meer met mijn Mac’ kunnen doen!”

Pak het goed aan en neem contact op!


2 gedachten over “Voorbeelden hulpvragen”

  1. Hoe is het mogelijk dat mijn mailadres ook aan iemand anders is afgeven. Ik ontvang zijn/haar mailberichten omdat het hetzelfde mailadres is.

    Beantwoorden
    • Dag Fred,
      Dat is wel heel erg vervelend en natuurlijk zeer ongewenst voor beide kanten! Dit onderwerp ligt eigenlijk net op de rand van mijn expertise, maar ik doe een poging je verder te helpen. Ik denk aan drie mogelijke oorzaken:
      A
      Het wachtwoord van jouw mailadres is in verkeerde handen gekomen, dat kan op heel veel verschillende manieren. Wil je daar meer van weten en je digitale veiligheid verbeteren, dan kan ik daar bij helpen.
      B
      Het zou email-Spoofing kunnen zijn. Dit is een goed artikel daarover van de KvK.
      C
      Het is een administratieve fout van je provider.

      Jullie hebben er beiden groot belang bij dat dit zo snel mogelijk stopt. Ik zou beginnen met het op vriendelijke wijze contact op te nemen met het andere slachtoffer. Kom je samen niet tot een oplossing, neem dan contact op met je provider. Lukt dat niet, dan zou ik contact opnemen met de fraudehelpdesk.nl.

      Ik hoop dat ik hiermee iets heb kunnen helpen!

      Met vriendelijke groet, Tom Berends

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Geverifieerd door ExactMetrics