Soms wil je een handtekening kunnen plaatsen in een Pages-document, maar daar is geen standaard ‘knop’ voor. Echter, een handtekening in Pages plaatsen is goed te doen. Na het uitvoeren van een vijf-tal eenmalige stappen, kan je in het vervolg simpel een handtekening toevoegen aan een Pages- Numbers- of KeyNote- document.
In 6 stappen een handtekening in Pages plaatsen:
- Maak eerst een handtekening, zoals hier beschreven
- Open een bestaande PDF, waar wat witruimte in zit
Navigeer in de Finder naar dat bestand > Rechtsklik erop en kies Open met > Voorvertoning-app.
- Plaats de handtekening uit stap 1
Klik in de menubalk op Extra’s > Annoteer > Handtekening > Klik op de handtekening die je maakte in stap 1. Pas hem eventueel aan qua grootte en kleur.
- Maak van de handtekening een plaatje
Houd Shift + Command ingedrukt en druk op de 4 > Sleep de kruis-cursor van linksboven de handtekening naar rechtsonder zodat de handtekening er precies in staat > laat het trackpad of de muis los en wacht een paar seconden.
- Geef het plaatje een naam en een locatie
Finder > Bureaublad > Geef het bestand ‘Schermafbeelding xxxx – xxxx.jpg’ de naam ‘ Handtekening.jpg’ en bewaar het op een duidelijke locatie in de map Documenten.
Tip: Wanneer je de naam van het handtekening-bestand wijzigt, begin die naam dan met een spatie! Dat zorgt er voor dat hij in een alfabetische lijst altijd bovenaan staat.
Dit was de laatste eenmalige stap! - Klaar!
Je ziet, een handtekening in Pages plaatsen is goed te doen. Geniet regelmatig van het resultaat!
- Voeg een handtekening toe aan een Pages document, Numbers document of Keynote document.
Klik in de menubalk van een geopende document op Voeg in > Kies > navigeer naar ‘Handtekening.jpg’ en voeg het in. Pas eventueel de grootte en de kleur aan.
TIP: Wanneer het Pages-document belangrijke informatie bevat die niet zomaar gewijzigd moet kunnen worden door de ontvanger, verstuur het dan als PDF. (Archief > Exporteer naar > PDF)
Ten slotte
Zo, je kunt dus nu ook een handtekening toevoegen aan een Pages-document. Overigens, ik raad klanten vaak aan om over te stappen van Word naar Pages. Waarom? Het is van Apple dus is het goed en veilig / Het is gratis, je hoeft dus geen ± € 70,- per jaar aan Microsoft te betalen voor die paar documenten die je per jaar maakt / De Apple apps Pages, Numbers en KeyNote zijn simpeler te bedienen dan de Microsoft varianten Word, Excel en PowerPoint / Er zijn minder problemen mee / En natuurlijk werkt het allemaal veel beter met elkaar samen als alles gemaakt is door Apple zelf / Snap je iets niet? Dan bel je gewoon naar Apple! (Ooit wel eens Microsoft gebeld met een Word-vraag?…..)
Wanneer je wilt weten hoe je jouw digitale handtekening plaatst onder een niet bewerkbare PDF, dan moet je even hier kijken.