Schermdeling met een iPad of iPhone

Hoe deel ik een iPad of iPhone scherm met teamviewer

Wat zou het fijn zijn wanneer je iemand kon helpen op afstand door schermdeling te kunnen toepassen met een iPad of iPhone. Je kent het probleem vast: een familielid belt met een technische vraag over een iPad of een iPhone en je moet steeds vragen: “Wat zie je nu? Oh nee, ga maar even terug.” enz. Erg onhandig, maar daar is een “oplossing” voor!

Schermdeling met een iPad of iPhone

  1. Ga op de Mac naar teamviewer.com en download ‘TeamViewer’.

    Dit is een eenmalige actie.

  2. Op de iPad / iPhone: download uit de App Store: ‘TeamViewer QuickSupport’.

    Dit is een eenmalige actie.
    Stap 3 en verder zet je als er hulp wordt gevraagd.

  3. Hulpvrager: Open ‘TeamViewer QuickSupport’ op de iPad / iPhone.

    (Sta bij de eerste keer eventueel toe dat TeamViewer QuickSupport berichten mag sturen.)

  4. Hulpvrager: Neem contact op met de hulpverlener en geef uw ID door.

    Het ID is een 10-cijferig nummer. Wanneer de hulpvrager al vaker dit gebruikt heeft, dan kan er na het openen van de app meteen het scherm komen waar in staat Start uitzending.

  5. Hulpverlener: Start op de Mac de app ‘TeamViewer’ en typ het 10-cijferige nummer in bij ‘Partner-ID’ en klik op Verbinden.

    De verbinding wordt tot stand gebracht.

  6. Hulpvrager: klik op Toestaan als er wordt gevraagd Support op afstand toestaan?

    Maak duidelijk aan de hulpvrager dat dat alleen kan bij een zeer vertrouwde hulpverlener!

  7. Hulpvrager: klik op de ronde knop Start Broadcast en daarna op de knop Start uitzending.

    Na een aantal seconden verschijnt het scherm van de iPad / iPhone op de Mac.

  8. Hulpvrager: klik op de thuisknop om het hoofdscherm van de iPad / iPhone te laten zien.

    Nu kan de hulpverlener meekijken op de iPad / iPhone.

  9. De hulp-sessie sluiten: Hulpvrager tikt op de rode balk boven in het scherm en tikt op Stop.

    De schermdeling-sessie is gestopt.

2 gedachten over “Schermdeling met een iPad of iPhone”

  1. Beste Tom,
    Mijn naam is Gerard Meijs. ca. 12 jaar Mac gebruiker op de Mac manier. Ambassadeur bij seniorweb sinds 2014 voor uitsluitend Mac vragen. Zowel hulp aan huis/leren aan huis en via internet.
    Vanwege corona periode regelmatig hulp op afstand met Mac gebruikers en dan uiteraard via de schermdeling methode van apple. Gaat uiteraard uitstekend en goede reacties van de hulp vragers.
    Helaas wordt dit niet vermeld bij seniorweb en is dus niet bekend bij de leden. Dit is wel aangekaart bij de redactie van de club. Helaas geen gehoor bij Tessa en Ravi. ( Windows gerichte instelling van seniorweb )
    Nu kom ik deze hulp actie tegen in jouw artikel over meekijken op een iPad. Was mij niet bekend en ik ben ook geen voorstander van teamviewer.
    Onlangs ben ik wel op bezoek geweest bij een lid met een probleem met een iPad Pro.
    Omdat dit een moeilijk item was heb ik via contact met apple support en het meekijken van een supervisor, een oplossing kunnen aanbieden aan het lid.
    Mijn vraag aan jou is het volgende: Is bij jouw bekend of wij dit ook kunnen doen via onze eigen Mac en een iPad/iPhone via het apple ID. Dus op een gelijke manier als Mac- Mac schermdeling.

    Beantwoorden
    • Dag Gerard,

      Bedankt voor je vraag. Na het eerste interne webinar weet ik een pietsje meer van SeniorWeb dan dat gewoon normaal wist. Maar ik herken zeer zeker de ‘Windows gerichte instelling van SeniorWeb’ zoals jij het noemt. Gezien het verleden kan ik dat tot op zekere hoogte snappen. Maar de stap die nu is gezet door “Meer met mijn Mac’ te vragen voor kennis uitbreiding op het Mac-gebied, is wel een goede denk ik. Ik ben er echt van overtuigd dat het kenteren van het tij v.w.b. Microsoft vs Apple, zeker door gaat zetten. Dus een koers-aanpassing is zeker nodig. Maar dat was natuurlijk niet jouw vraag.

      Ik moet je helaas teleurstellen, die mogelijkheid van schermdelen is er op iOS-gebied helaas(!) niet. Vandaar dat mijn artikeletje slechts een poging is die wel een beetje in die richting gaat. Groot nadeel van wat ik daar bespreek, is dat er een aantal acties nodig zijn van de kant van de hulpvrager en die zit daar helemaal niet op te wachten.

      Met vriendelijke groet,
      Tom Berends

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Geverifieerd door ExactMetrics